29 Nisan 2018 Pazar

* Şükür secdesi müstehabtır

1 Mayıs 2018, Salı

 

 

Şükür secdesi müstehabtır

 

 

 

Sual: Şükür secdesi ne zaman ve nasıl yapılır, namazdan sonra şükür secdesi yapmak câiz midir? Farz veya vaciblere inanmayanın durumu ne olur? İslâmiyeti bildiren deliller nelerdir?

Cevap: (Şükür secdesi) de, tilâvet secdesi gibidir. Kendisine nimet gelen veya bir dertten kurtulan kimsenin, Allahü teâlâ için secde-i şükür yapması müstehabtır. Secdede önce, (Elhamdülillah) der. Sonra, secde tesbihini okur. Namazdan sonra şükür secdesi yapmak mekruhtur. (Mektûbât-ı Ma'sûmiyye) birinci cild, 124. cü mektupta da yazılıdır. Cahillerin sünnet veya vacib sanacağı mubahları yapmak da, tahrimen mekruhtur. (Bid'at) hâsıl olmasına sebep olur.

(Redd-ül-muhtâr)da vitir namazını anlatırken diyor ki, (İnanması da, yapması da farz olan emirlere (Farz) denir. Farz olduğuna inanmayan, kâfir olur. Yapmayan, tevbe etmezse, Cehennem azabı çeker. İnanması farz olmayıp, vacib olan, yapması farz olan emlere (Vacib) denir. Vacib olduğuna inanmayan kâfir olmaz. Vacibi yapmayan da, tevbe etmezse, Cehennemde azab çeker. Vacibin, ibadet olduğuna, yapılması lâzım olduğuna inanmayan kâfir olur. Çünkü, vacib olduğu, sözbirliği ile ve zaruri olarak bildirilmiştir. Kur'ân-ı kerimde (Kati delil) ile, yani açıkça bildirilmiş ve sözbirliği ile anlaşılmış emirlere farz denir. Kur'ân-ı kerimde (Şüpheli delil) ile, yani açık olmayarak bildirilmiş veya bir sahâbînin bildirmesi ile anlaşılmış olan emirlere vacib denir.

Ahkâm-ı islâmiyyeyi bildiren deliller, vesikalar dörttür: Sübûtü ve delâleti kati olanlar. Açık anlaşılan âyetler ve tevatürle, yani sözbirliği ile bildirilmiş açıkça anlaşılan hadîsler böyledir. İkincisi, sübûtü kati olup, delâleti zannî olanlar. Açıkça anlaşılamayan âyetler böyledir. Üçüncüsü, sübûtü zannî, delâleti kati olanlar. Bir sahâbînin bildirdiği açık hadîsler böyledir. Dördüncüsü, sübûtü de, delâleti de zannîdir. Bir sahâbînin bildirdiği, açık anlaşılamayan hadîsler böyledir. Birincisi, farz ile haramları, ikincisi ve üçüncüsü, vacib ile tahrimen mekruhu, dördüncüsü, sünnet ile müstehabı ve tenzihi mekruhu bildirir. Bir sahâbînin haberini veya kıyası tevilsiz red etmek (Bid'at)dir.) (Tam İlmihal s. 230)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinimiz İslam

İnternet Radyosu

 

 

 

Huzura Doğru TV

 

 

 

Dini sualler için | Üye olmak için

 

Üyelikten ayrılmak için: Google

 

Mail grubu sayfası: Google

 

www.hakikatkitabevi.net

 

www.dinimizislam.com

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder